Muntenia News | Homepage

Cum renaste ARO din propria cenusa: prototipul de 80.000 de euro construit in curtea unei case din Iasi

👤Scris de Maria Radu 🕔21.Mar 2014 Citit de 490 ori Sursa: STIRI

Legendarul automobil de teren romanesc este reconstruit la Iasi de catre un grup de studenti de la Facultatea de Mecanica.

In curtea unei case din cartierul iesean Bucium, un grup de patru studenti de la Facultate de Mecanica din cadrul Universitatii Tehnice ,,Gh. Asachi” Iasi lucreaza de cateva luni la realizarea unui model proaspat al legendarului vehicul de teren romanesc ARO.

Proiectul a inceput la exact 10 ani distanta de cand ultimul model ARO iesea pe uzina fabricii din Campulung Muscel, condusa spre faliment in mod rusinos prin capusarea sistematica din anii `90.

Chiar si dupa un deceniu de la ,,decesul” oficial, ARO are mii de admiratori seriosi in Romania, grupati in cluburi care incearca sa conserve traditia autovehicului romanesc.

In perioada comunista, ARO era clasificata a patra masina de teren ca performante din toata lumea, dupa Jeep-ul american, Land Rover-ul britanic si Toyota japoneza.

De aceea, proiectul inceput la Iasi este deja cunoscut in cercurile pasionatilor de mecanica din Romania, iar finalizarea prototipului este asteptata cu interes.

COSTURILE CONCEPTULUI: 50.000 – 80.000 DE EURO

Cei patru si-au inceput aventura in primavara anului 2013, atunci cand unul dintre membrii echipei a castigat un concurs de design organizat la Universitatea Tehnica din Iasi. Tema a fost ,,ARO Revolution” si scopul a fost chiar renasterea, la nivel conceptual, a marcii de la Arges.

Din cele noua proiecte inscrise in concurs, a castigat cel al studentului Silviu Ceausu, care s-a inspirat dintr-un alt vehicul romanesc legendar, celebrul IMS. Ulterior, zeci de studenti de la Mecanica s-au inscris in proiectul de aducere la viata a machetei.

Pe parcurs, majoritatea au renuntat, doborati de indoiala si de greutatile muncii voluntare. Au mai ramas in cursa doar patru, care se incapataneaza sa creada ca proiectul poate avea succes.

Drumul pana la momentul in care masina produsa de ei va putea fi vazuta circuland pe strazile din Romania este inca lung. Costurile realizarii prototipului sunt estimate la 50.000-80.000 de euro, bani care pot fi obtinuti doar din sponsorizari sau din contributiile Universitatii Tehnice din Iasi.

Daca un investitor va gasi ca afacerea poate fi profitabila si va trece la producerea in serie a masinii, atunci pretul de vanzare este estimat in plaja 20.000 – 30.000 de euro.

PROIECTUL, DEZVOLTAT PE PLATFORMA UNUI ARO 244

,,Ne-am propus ca deadline de finalizare a prototipului luna mai 2015. Ne incredem ca cineva va dori sa investeasca in producerea modelului. Mi-ar placea sa fie chiar la Iasi, unde este un pol important de ingineri macanici. Noi am realizat un ONG, care se numeste Mechanical Students Revolution, unde asteptam sponsorizari. In prima faza am investit 2.500 de euro primiti de la sponsori pentru a cumpara un ARO 244, ultimul model fabricat in Romania si cel mai performant, cu motor si cutie de viteze de la Toyota Hilux. Lucram pe el pentru a pune in practica conceptul”, a precizat Gabriel Calancea, student la Facultatea de Mecanica, coordonatorul proiectului.

CAROSERIE DIN FIBRA DE CARBON

In acest moment, tinerii lucreaza la imbunatatirea sistemului de suspensie. ,,Montam amortizoare pe arcuri, mai puternice, specifice off-road-ului. Intentionam sa montam un diferential blocabil fata, masina deja are unul pe spate. Vom imbunatati capacitatea motorului, ii vom da 110 cai putere, momentan are 90. Are un cuplu motor de 153 Nm si-l vrem sa-l aducem la 170″, a explicat Andrei Levarda, unul dintre studentii implicati in proiect.

Mecanicii ieseni vor sa reduca greutatea masinii cu 40% fata de cea standard, prin folosirea de materiale de constructie usoare. 80% din caroserie va fi din fibra de carbon, iar restul de 20% va avea componente metalice, incluse in special pentru partea de protectie si siguranta.

Masina ar urma sa cantareasca aproximativ 1.500 de kilograme. Prototipul, intitulat iARO Camarad, este de tip pick-up si se doreste o masina de off-road veritabila, cu elemente de electronica la pragul minim, destinat cu precadere agricultorilor.

ISTORIA ARO

Aro a fost un producator de vehicule de teren din Campulung Muscel. Si-a inceput productia in 1957 si a livrat peste 380.000 de vehicule, dintre care doua treimi au fost exportate in peste 110 tari. 90% din productie a fost exportata inainte de 1989. Uzina a fost inchisa in 2003 din cauza managementului prost din anii `90, iar multi specialisti considera ca falimentul a fost unul premeditat, la presiunea unor grupuri de interese straine, care n-ar mai fi dorit concurenta romaneasca, ieftina si performanta.

Pana la capatul Siberiei

Un alt proiect ambitios initiat la Iasi de entuziastii ARO este intitulat ,,4 romani in Siberia”. Trei tineri ieseni, imbarcati intr-un ARO 243, al patrulea membru al expeditiei, pleaca la vara intr-o calatorie de 40.000 de kilometri, pana in estul extrem al Siberiei si retur.

Scopul principal al proiectului este descoperirea si maparea comunitatilor de romani de pe traseul expeditiei, despre care se stiu foarte putine lucruri. Mii sau chiar zeci de mii de romani inca mai traiesc in spatiul ex-sovietic si sunt urmasi sau supravietuitori ai deportarilor fortate din anii `40 – `50.

Cei trei – Stefan Amarandei (26 de ani), de profesie geograf, Tudor Posa (32 de ani), arhitect, si Iulian Ciobanasu (30 de ani), tot arhitect – se cunosc de multi ani.

Articole Similare

SEMNE CIUDATE ale cancerului de piele greu de identificat

SEMNE CIUDATE ale cancerului de piele greu de identificat

Până în momentul de față toți avem măcar o idee generală despre cauzele și simptomele

Ce trebuie să ştii înainte de o cură de detoxificare

Ce trebuie să ştii înainte de o cură de detoxificare

Stilul de viață, alimentația, stresul își pun încet dar sigur amprenta asupra sănătății tale. Ai

Interlopul Clămparu, în război cu şefii închisorii unde este încarcerat

Interlopul Clămparu, în război cu şefii închisorii unde este încarcerat

Interlopul Ioan Clămparu, în război cu şefii penitenciarului Aiud! Celebrul interlop a dat in judecată

Doi bărbaţi atacaţi de urs în judeţul Buzău! Cei doi au ajuns plini de răni la spital VIDEO

Doi bărbaţi atacaţi de urs în judeţul Buzău! Cei doi au ajuns plini de răni la spital VIDEO

Clipe de groază pentru doi bărbaţi din Buzău. Oamenii au fost atacaţi de o ursoaică,

Hoţul a reuşit să fugă cu 69.000 de lei. Bărbatul care a jefuit joi o bancă din Capitala se află în libertate

Hoţul a reuşit să fugă cu 69.000 de lei. Bărbatul care a jefuit joi o bancă din Capitala se află în libertate

Poliţia Capitalei anunţă că suma sustrasă de la banca din Capitală, jefuită joi, este de