Muntenia News | Homepage

Autostrada Sibiu – Pitesti se transforma in prioritate a Guvernului, dupa ce oficialii s-au opus luni la rand proiectului cerut de Bruxelles

👤Scris de Stefan Pop 🕔19.Mar 2014 Citit de 217 ori Sursa: STIRI

Autostrada SibiuPitesti a devenit o prioritate pentru Guvernul Ponta, dupa ce luni la rand oficialii au declarat contrariul. Vestea este importanta pentru cei de la Automobile Dacia, care au cerut in strada constructia drumului de mare viteza. Potrivit oficialilor companiei, lipsa unui drum de mare viteza costa compania 30 de euro in plus pe masina. Anuntul nu vine insa de la Ministerul Transporturilor al lui Dan Sova, ci de la cel al Fondurilor Europene, condus de Eugen Teodorovici.

Autostrada Sibiu-Pitesti va fi construita, au decis autoritatile, in contextul in care oficialii Dacia Renault si-au exprimat recent nemultumirea ca proiectul se amana, iar salariatii Uzinei de la Mioveni au si protestat la inceputul lunii.

Astfel, intr-un document consultativ publicat de Ministerul Fondurilor Europene, tronsonul Sibiu-Pitesti figureaza la prioritati, ca parte a autostrazii Nadlac-Bucuresti. Documentul apare dupa ce Comisia Europeana a criticat in mod repetat propunerile si variantele puse de partea romana in Acordul de parteneriat pentru exercitiul financiar european 2014-2020, recomandand modificari in special la Transporturi si Competitivitate. Acordul de parteneriat a fost de altfel respins in doua randuri de Comisie, fiind caracterizat drept ,,stufos” si ,,lipsit de viziune”.

Documentul consultativ publicat de Ministerul Fondurilor Europene cuprinde toate obiectivele de infrastructura propuse pentru finantarea europeana nerambursabila pana in 2020. Care sunt proiectele prioritare:

,,Investitiile in cadrul Obiectivului Specific 1.1.1.1 se prioritizeaza dupa cum urmeaza:

1. Finalizarea si darea in exploatare a autostrazilor aflate pe axa Nadlac – Arad – Timisoara – Lugoj – Sebes – SibiuPitesti – Bucuresti (centura Bucuresti) – Constanta si pentru care lucrarile au fost contractate sau se afla in curs de executie la sfarsitul anului 2015;

2. Demararea lucrarilor pentru constructia sectorului de autostrada Sibiu – Pitesti;

3. Demararea lucrarilor/ finalizarea partiala a unor sectoare de autostrada pe urmatoarele axe rutiere:

– Timisoara – Lugoj – Drobeta Turnu Severin – Calafat – Craiova – Bucuresti cu ramificatie de la Timisoara la Moravita;

– Bucuresti – Ploiesti – Buzau – Bacau – Suceava – Granita Ucraina (Siret) cu ramificatie Bucuresti – Giurgiu;

– Sebes – Turda – Targu Mures – Targu Neamt – Iasi – Granita Moldova (Ungheni);

Sibiu – Brasov – Bacau.”

Sursa foto: CNADNR / Iptana

Autostrada Sibiu-Pitesti se regaseste in proiectele europene de infrastructura prioritare si de importanta strategica, fiind inclusa in Proiectul Prioritar 7 al retelei TEN-T (Trans European Networks – Transport) a Uniunii Europene (care cuprinde ruta principala de autostrada Nadlac – Lugoj – Drobeta Turnu Severin – Calafat si Lugoj – Deva – SibiuPitesti – Bucuresti – Port Constanta) si Coridorul Rin – Dunare.

Cu toate acestea, autoritatile s-au opus constructiei de fiecare data cand subiectul a fost pus pe tapet, argumentand prin costurile ridicate ale proiectului, de 3,2 miliarde de euro. Pretul a fost estimat insa intr-un studiu de fezabilitate datat 2008, cand piata constructiilor functiona la capacitate maxima, iar materialele erau mult mai scumpe. Un studiu de fezabilitate reactualizat, care urma sa fie atribuit prin licitatie in 2012 la initiativa ministrului de atunci al Transporturilor, Alexandru Nazare, a fost blocat de Dan Sova dupa investirea la Marile Proiecte, cateva luni mai tarziu. Din nou, argumentul a fost costul prea mare al contractului de executie al studiului, care s-ar fi desfasurat pe o perioada de zece luni.

Chiar si asa, constructia SibiuPitesti figureaza cu finantare europeana nerambursabila in proportie de 85%, si in exercitiul financiar deja incheiat 2007-2013, si in cel actual, care se incheie in 2020.

Chestiunea a provocat si unul dintre conflictele din fosta coalitie de guvernare de la sfarsitul anului trecut, cand Victor Ponta avansa chiar o suma inexistenta in scripte: ,,Pentru tronsonul intre Ramnicu Valcea si Sibiu, studiile de fezabilitate presupun o suma atat de mare, in jur de 4,5 miliarde de euro, care depaseste tot ce avem noi bani”, afirma premierul.

In locul rutei cerute de Comisia Europeana, Dan Sova, acum ministru al Transporturilor, a propus de-a lungul anului trecut fie realizarea autostrazii Sibiu – Brasov, mai ieftina dar de importanta redusa, fie tronsoane precum Bucuresti – Alexandria sau Targu Neamt – Roman. Primarul Sibiului, liberalul Klaus Iohannis, sustinea ideea legaturii cu Brasovul, pastrand discursul costurilor mari si al dificultatii executiei autostrazii montane SibiuPitesti.

La finalul anului trecut, Dan Sova arata ca se asteapta raspunsul Comisiei Europene la propunerea Bucurestiului de inlocuire a traseului SibiuPitesti cu Sibiu – Brasov. Primele semne ca s-ar fi razgandit au aparut la audierile din Parlament pentru investitura guvernului Ponta III, cand ministrul anunta ca s-a scos la licitatie contractul pentru un nou studiu de fezabilitate. HotNews.ro noteaza insa marti ca in Sistemul Electronic de Achizitii Publice SEAP (e-licitatie.ro) nu a aparut nici un fel de informatie care sa confirme ca CNADNR ar fi pornit aceste demersuri.

Sapata prin munte, autostrada lunga de 116,64 kilometri este intr-adevar mai scumpa decat un traseu de ses, date fiind conditiile dificile. Totusi, o buna parte din fondurile europene angrenate se transforma in beneficii pentru statul roman – fie prin sumele platite subcontractorilor si angajatilor, fie prin impozitele care reintra la buget.

Ella Moroiu

Cititi si:

Articole Similare

Euro revine peste 4,57 lei, însă leul este susţinut de tendinţa regională

Euro revine peste 4,57 lei, însă leul este susţinut de tendinţa regională

Banca Naţională a României (BNR) a anunţat luni un curs de referinţă de 4,5733 lei/euro,

Sindicat: Planul de AMENZI încă există în Poliţia Română

Sindicat: Planul de AMENZI încă există în Poliţia Română

Deși suntem în anul 2017, la 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană,

Fostul şef al Spitalului "Sfântul Ioan" din Capitală, condamnat definitiv la patru ani de închisoare cu suspendare

Fostul şef al Spitalului "Sfântul Ioan" din Capitală, condamnat definitiv la patru ani de închisoare cu suspendare

Medicul Alexandru Ciocâlteu, fost manager al Spitalului Clinic de Urgență "Sf. Ioan" din Capitală, a

Un medic de la Casa de Pensii Harghita, bănuit că a primit într-o singură zi bani de la aproximativ o sută de pacienţi, a fost arestat

Un medic de la Casa de Pensii Harghita, bănuit că a primit într-o singură zi bani de la aproximativ o sută de pacienţi, a fost arestat

Un medic expert al asigurărilor sociale din cadrul Casei Judeţene de Pensii Harghita a fost

Un şofer al Regiei de Transport, prins de jandarmi când fura combustibil din rezervorul autobuzului

Un şofer al Regiei de Transport, prins de jandarmi când fura combustibil din rezervorul autobuzului

Şoferul unui autobuz aparţinând Regiei Autonome de Transport în Comun Constanţa a fost prins de